Tydzień 11.05.2020-15.05.2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Moja ojczyzna

 Dziecko nauczy się wskazywać Polskę na mapie Europy. Pozna nazwy krajów sąsiadujących z Polską. Utrwali wiedzę na temat innych krajów Unii Europejskiej. .Rozróżni przedmioty: globus i mapę. Pozna wybrane budowle, symbole i utwory literackie innych narodów. Utrwali alfabet, poćwiczy aktywne słuchanie, korzystając z dostępnych słuchowisk, bajek i filmów. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, porówna i uporządkuje zbiory. Utrwali poznane cyfry  oraz poćwiczy umiejętność przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Poćwiczy dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych.  Przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek. Obejrzy filmy  o innych krajach europejskich. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych. Poćwiczy czytanie, układanie nazw obrazków z liter, odczytywanie ich.

Dzień 11.05.2020 ( poniedziałek)- Zakochany w Syrenie

 1.Oglądanie widokówek, książek, albumów o Warszawie. Widokówki, albumy, książki o Warszawie. Dzieci oglądają przygotowany przez R. materiał, dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Swobodnie opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.

 

2. Ozdabianie napisu Polska.

 Dzieci dostają napis Polska (narysowany lub wydrukowany przez R) i ozdabiają go według własnego pomysłu.

 

3. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej- Zakochany w syrenie.

 Oglądanie mapy Polski. Fizyczna mapa Polski. Dzieci oglądają mapę. R. wyjaśnia, co oznaczają poszczególne kolory. Odszukują Wisłę, Bałtyk i Warszawę (R. pomaga w razie problemów). R. wskazuje miejscowość zamieszkania dzieci.

 Słuchanie opowiadania. Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka)

Wspólne opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.

4. Karta pracy, cz. 4, s. 29. Rysowanie po śladach rysunku Syreny i fal –kolorowanka, wydzieranka z kolorowego papieru( lub inna dowolna technika plastyczna)

5. Czytanie tekstu w książce. Książka (s. 72–73) dla każdego dziecka.

6. Wykonanie pracy plastycznej „Piękny jest nasz kraj”

Dla każdego dziecka zdjęcia lub obrazki (wycięte z czasopism) przedstawiające różne miejsca Polski, kredki, kartki, klej. Zaproponowanie wykonania obrazka przedstawiającego miejsca, które dzieciom się podobają, z jednoczesnym uchwyceniem różnorodności polskiego krajobrazu.

7. Słuchanie piosenki Syrenka (sł. i muz. Krystyna Gowik). Rozmowa na temat tekstu piosenki.

8. Układanie wyrazów z rozsypanki literowej : flaga, Polska, Warszawa, Syrena, stolica, zabytki, Europa

 

Dzień 12.05.2020 (wtorek)- Stolica, Wisła, syrenka

 1.Karta pracy, cz. 4, s. 30−31. Określanie, co zwiedzali w Warszawie Olek, Ada, mama i tata z rodzicami mamy. Oglądanie zdjęć warszawskich syrenek i innych zabytków Warszawy. Rysowanie po śladach rysunków bez odrywania kredki od kartki.

2. Układanie zdań z podanymi słowami. Wyrazy: stolica, Wisła, syrena. Dzieci losują wyrazy.

3. Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów. Przygotowane przez R. kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.

• Określanie, ile wody jest w butelce. R. stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dzieci: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody.

• Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody. Butelki z różną ilością barwionej wody. R. ustawia butelki na stoliku przed dziećmi. − Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej. − Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą. − Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.

 • Zapoznanie z miarą płynów. R. pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.

4. Karta pracy, cz. 4, s. 32–33. Oglądanie zdjęcia, zwracanie uwagi na poziom soku w szklankach.

5. Zabawa ruchowa z butelkami plastikowymi.

 Dla każdego dziecka butelka plastikowa. Każde dziecko dostaje butelkę, Ustawia ją względem siebie według poleceń N.: − połóżcie butelkę przed sobą, za sobą, − połóżcie ją po waszej prawej stronie, po waszej lewej stronie, − turlajcie butelkę po podłodze.

6.  Wykonanie pracy plastycznej- Nasze godło.

Propozycja wykonania godła Polski wspólnie z dzieckiem.

7. Zabawa dydaktyczna- Policz, oblicz, porównaj- "Ukryty obrazek".

 https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/817fc8113663f440767a06fdfd59de29_/index.html

Dzień 13.05.2020 ( środa) – Warszawska Syrenka

 1.Słuchanie hymnu Polski – Mazurka Dąbrowskiego.. 


 Wyjaśnianie, w jakich okolicznościach można go usłyszeć. − Omówienie zasad zachowania się podczas słuchania i śpiewania hymnu; ponowne wysłuchanie hymnu w postawie na baczność i w ciszy. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego należy zachować powagę podczas słuchania hymnu. Przypomnienie tytułu hymnu: Mazurek Dąbrowskiego. Jeżeli dzieci nie wiedzą, podać tytuł hymnu. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na temat: W jakich sytuacjach możemy usłyszeć hymn narodowy? Pojęcie hymnu powinno być już znane przez dzieci

2.Propozycja wykonania warszawskiej Syrenki. Układanie z rozsypanki literowej i przyklejanie podpisu- Syrenka. Wyjaśnienie pojęcia Warszawa – stolica Polski. 

3. Zabawy przy piosence -Syrenka( nagranie umieszczone wyżej)

Zgodnie z rytmem wystukiwanym na bębenku dzieci: maszerują, biegają na palcach, zatrzymują się i wykonują obroty wokół siebie, podskoki obunóż, ponownie biegają na palcach, zmieniają kierunek (w tył zwrot), wykonują przysiad, krok w tył, maszerują.

4. Ćwiczenia w czytaniu. Dla każdego dziecka wyprawka, karta N, nożyczki, klej. Wycinanie obrazków i zdań. Układanie zdań do obrazków. Odczytywanie ich.

Zdania: W wazonie jest bukiet bzu. Olek je jajko ugotowane na twardo. Ada rysuje upragnionego kotka. To stokrotki, maki a dookoła trawa. Ada niesie jej ulubione bazie – kotki. To hulajnoga Ady, a tam rower Olka.

 

Dzień 14.05.2020 ( czwartek)- Mieszkamy w Europie

 1.Karta pracy, cz. 4, s. 34–35. Oglądanie mapy Europy. Słuchanie nazw państw europejskich – sąsiadów Polski. (Szarym kolorem zaznaczone zostały kontynenty Azji i Afryki) Kolorowanie flagi Polski. Określanie, w którą stronę są zwrócone. Oglądanie obrazków flag. Nazywanie samodzielnie lub z pomocą R. państw UE, do których one należą. Kolorowanie rysunków flag według wzoru. Oglądanie obrazków innych flag.

2.  Karty pracy -Poznaj kraje sąsiadujące z Polską 

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/56dd1db7ba3bb35e64f838268b600010_/index.html

3. Oglądanie globusa; wyjaśnienie czym jest i do czego służy; odczytywanie wspólnie z R. nazw kontynentów, jakie się na nim znajdują.

4.Oglądanie mapy Europy. Zwrócenie uwagi na jej wielkość i kształt. Mapa Europy. • Samodzielne lub z pomocą R. odczytywanie nazw państw europejskich. • Poznawanie ciekawostek o wybranych krajach europejskich. Oglądanie charakterystycznych dla nich budowli, symboli, np.: wieża Eiffla – Francja; krzywa Wieża – Piza, Koloseum – Włochy; Akropol – Grecja; wiatraki, tulipany – Holandia; zegar Big Ben, królowa Elżbieta – Anglia; torreador, corrida – Hiszpania( ciekawoski na dole strony w linku).

 

5. Układanie z rozsypanki nazw wybranych państw europejskich oraz nazwy kontynentu Europa Kartoniki z literami ( z wyprawki)

 Wyjaśnienie skrótu UE;

 Co to jest Unia Europejska? - Na pewno słyszeliście takie określenie UNIA EUROPEJSKA? Kto z was wyjaśni, co to znaczy?( pytanie do przedszkolaków) Niektóre państwa Europy zrozumiały, że lepiej jest ze sobą współpracować niż rywalizować. I tak powstał pomysł utworzenia wspólnoty państw – Unii Europejskiej. Obecnie w jej skład wchodzi 27 państw.

 Zapoznanie z nazwami państw należących do Unii Europejskiej. Omówienie flagi UE (symbol wszystkich państw należących do Unii Europejskiej, ma 12 gwiazdek, bo na początku należało do niej 12 państw).

6. Słuchanie hymnu UE – Ody do radości Ludwiga van Beethovena


 7. Wspólne  wykonanie pizzy.

Oglądanie przygotowanych produktów. Ser żółty starty na wiórki, szynka, sos pomidorowy, upieczone przez kucharki spody do pizzy, cukinia, zielona pietruszka, pokrojone pomidory. Dzieci oglądają przygotowane produkty. Nazywają je. Dzielą nazwy na sylaby, jeżeli potrafią, dzielą nazwy wybranych produktów na głoski.

 Rozmowa na temat Włoch. R. pokazuje Włochy na mapie Europy. Opowiada kilka ciekawostek o tym państwie. Włochy to państwo położone na Półwyspie Apenińskim. Swoim kształtem przypomina buta. Stolicą Włoch jest Rzym na terenie, którego znajduje się państwo kościelne – Watykan, w którym mieszka papież. Tradycyjne włoskie potrawy to spaghetti i pizza. Tradycyjny włoski taniec to tarantella neapolitańska. Na należącej do Włoch wyspie Sycylii znajduje się wulkan Etna.

8. Obejrzyj film – Bolek i Lolek w Hiszpanii

https://www.youtube.com/watch?v=0GzFJ9yt7oE&t=221s

 

 Dzień 15.05.2020 (piątek)- Dania też leży w Europie

 1.Zabawa Polska – mój dom.

 Gazety.

 Dzieci z pomocą R. układają z gazet kształt mapy Polski. Na hasło: Podróżujemy, naśladują poruszanie się dowolnym środkiem lokomocji poza Polską. Na hasło: Wracamy do domu, wszystkie dzieci wchodzą na ułożoną z gazet mapę Polski. 

2. Zabawa Kto tak potrafi?

 Gazety.

 Dzieci przeskakują przez rozłożoną gazetę obunóż, skaczą dookoła gazety na jednej nodze. Zwijają gazety w kulki, dmuchają na nie tak, aby turlały się po podłodze. Wrzucają papierowe kule do pojemnika.

 3. Słuchanie opowiadania  na podstawie baśni Hansa Christiana Andersena- Księżniczka na ziarnku grochu. 


 Pokazanie na mapie Europy – Danii. Mapa Europy, flaga Danii. R. wskazuje Danię na mapie Europy, podaje nazwę jej stolicy – Kopenhaga. (Dania należy do UE).

Przedstawienie autora baśni – duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena.

 4.Ćwiczenia gimnastyczne -propozycja zabaw ruchowych – Aktywne zabawy z Pipi


 5. Zabawa ruchowa- Europa

 Dzieci stoją w rozsypce. R. lub chętna osoba spaceruje między nimi. Wymawia nazwy poznanych państw, dotykając kolejno dzieci, które muszą przykucnąć. Jeśli dotykana osoba usłyszy nazwę Europa, nie zmienia swojej pozycji, nadal stoi. Jeśli się pomyli odpada z zabawy.

6.  Nauka rymowanki.

 W Europie mieszkam,

 tak jak ty, kolego.

 Że jestem Polakiem –

 dumny jestem z tego.

 Próba wyjaśnienia przyczyn dumy wynikającej z faktu, że jest się Polakiem.

 7. Utrwalanie materiału muzycznego z całego tygodnia.

8. Obejrzenie filmu „Słynne budowle”

http://scholaris.pl/resources/run/id/110262