tydzień 11- 15.05.2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

11.05.2020 (poniedziałek)

Mieszkańcy łąki

  1. Rozwiązanie zagadki ,,Łąka”

 

Zielony dywan,
na nim kwiatów tyle.
Piją z nich nektar
pszczoły, osy i motyle. (łąka)

 

2. Oglądanie zdjęć, książek z obrazkami łąki i jej mieszkańców.

  

 

Ma najpiękniejszą suknię
wśród stworzeń na łące,
tej sukni – całej w kropki –
wszyscy zazdroszczą … . (biedronce)  

 

Latem krążę,
ile sił,
zbieram z kwiatów
złoty pył. (pszczoła)

 

On, kiedy tylko budzi się słońce
z kwiatka na kwiatek lata po łące,
by wszystkich, którzy są w okolicy
barwą skrzydełek swoich zachwycić. (motyl)

 

Nie liść - a na łące i zielony.
Nie zegar - a cyka, jak szalony!
Nie w stajni - skacze wolny!
Już wiemy - to …! (konik polny)

 

Małe zwierzątko,
sił ma niewiele,
a kopie w ziemi
długie tunele … . (kret)

 

Ma długi ogonek,
oczy jak paciorki.
Gdy zobaczy kota
umyka do norki. (mysz)

3. Słuchanie opowiadania A.Widzowskiej ,,Łąka”. Dla dziecka książka, str. 68-69.

 

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.

– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.

– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.

– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.

– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani. Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.

– Konik polny! – zauważyła Kasia.

– Ale wysoko skacze!

 – A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.

– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.

– Czerwony.

 – I ma czarne kropeczki.

– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.

 – Co to jest kopter? – zdziwił się Olek. – Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.

– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.

– Proszę pani, a tu są dziury!

Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.

 – Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?

– Pająk – powiedziała Zosia.

 – A ja myślę, że smok.

Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.

– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała. Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.

 Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:

Motylek

Usiadł w maju na kwiatku

motylek.

Tupnął nóżką, a z kwiatka

 spadł pyłek.

Machnął łapką i z kwiatka

spadł płatek.

Ach, nabroił ten motyl

gagatek!

Teraz fruwa i leczy

 rabatki.

 I udaje, że skrzydła

to płatki.

Chciała zerwać kwiatuszek

Agatka.

Teraz wącha motylka,

 nie kwiatka!

 

Rozmowa na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.

- dokąd dzieci wybrały się na spacer?

- wymień zwierzęta, które dzieci widziały na łące

- jakie zwierzęta kopią kopce na łące?

- gdzie mieszkają myszy polne?

- o czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

4.  Zabawa ruchowa „Motyle”.
Rodzic ustawia na podłodze przeszkody. Mogą to być krzesła pudełka obręcze, poduszki itp. Dziecko naśladuje motyle i lata nad łąką, omijając ustawione przez rodzica przeszkody. Na sygnał rodzica (np. klaśnięcie) motyl przykuca/ zastyga
w miejscu.

5. Praca plastyczna. Wyprawka plastyczna.

Dziecko wypycha gąsienicę, obrysowuje na kartce i koloruje ją, dorysowuje inne elementy łąki.

 

12.05.2020 (wtorek)

Bidroneczki

 

1. Wprowadzenie- omówienie wyglądu biedronki,

Rodzic pokazuje dziecku obrazki biedronek i informuje dziecko, że w naszym kraju występują biedronki z dwiema kropkami i siedmioma kropkami.

Następnie pyta:  Jak wygląda biedronka?  

Dziecko opisuje jej wygląd, swoje skojarzenia.

owad  owad

2.Wysłuchanie piosenki ,,Biedroneczki są s kropeczki”.

https://www.youtube.com/watch?v=lqZPR7ElHL8

 

3.Rytmizowanie tekstu

Biedroneczko, leć do nieba

Przynieś mi kawałek chleba.

 4. Ćwiczenia oddechowe Kropki biedronki. 

Rodzic kładzie przed dzieckiem sylwetę biedronki i prosi, aby za pomocą słomki przeniosło kropki/koła na jej sylwetę.

 biedronka

5.Wykonanie karty pracy F. Dziecko przygląda się każdemu obrazkowi, opowiada co dzieje się na każdym obrazku, opowiada co spotkało biedronkę.

6.Praca plastyczna ,,Papierowa biedronka”.

 

 Biedronka | Rękodzieło w przedszkolu, Przedszkole i Dekoracje klasowe  Toilet Paper Roll Ladybug Craft | Papieroplastyka, Rękodzieło w ...

 

13.05.2020 (środa)

 

Co dzieje się na łące?

 

  1. Nauka piosenki ,,Biedroneczki są w kropeczki”.
  2. Zabawa dydaktyczna ,, Rodzina pająków”.

Potrzebne talerzyki papierowe, lub wycięte białe kółko, czarna farba, flamastry.

Dziecko odbija na talerzykach kciuk zamoczony w farbie tyle razy, ile ma paluszków. Następnie flamastrami dorysowuje odnóża, czułki i oczy pająka, pamiętając, że pająki po każdej stronie mają cztery odnóża. Na talerzyku dorysowują pajęczynę.

3. Wykonanie karty pracy cz.2, str. 16.

Dzieci opisują, co widzą na obrazku, liczą zwierzęta, rysują w ramce odpowiednią liczbę kropek, opisują wygląd wianka na pierwszym rysunku, szukają takiego samego wśród pozostałych.

4. Ćwiczenia grafomotoryczne ,,Te, co fruwają na łące”.

Potrzebna koszulka, flamastry.

Dziecko wkłada rysunek do koszulki, rysują flamastrem po zaznaczonym śladzie, bez odrywania ręki, zwierzęta łąki: motyla, biedronkę, osę.

Zabawy grafomotoryczne 2 - PDF Free Download GRAFOMOTORYKA DUŻY ZESTAW GRAFOMOTORYKI 100 STRON - 7516590237 ... Jak Narysowac Biedronke

5. Zabawa z pokazywaniem ,,Lata mucha”

 

Lata mucha koło ucha,

 lata bąk koło rąk,

lecą ważki koło paszki,

 lata pszczoła koło czoła, lata mucha koło brzucha,

lecą muszki koło nóżki,

biegną mrówki koło główki,

pełznie gąsienniczka koło policzka.

 

14.05.2020 (czwartek)

 

Kwiaty majowej łąki

 

  1. Zabawa matematyczna

Liczymy- czerwone, żółte i niebieskie kwiatki.

Rodzic rozsypuje kolorowe kwiaty na dywanie- łące. Dziecko postępuje zgodnie z poleceniami rodzica:

- segreguje kwiaty ze względu na kolor

- układa rytm z kwiatów rozpoczęty przez rodzica, np. czerwony, żółty, niebieski, czerwony…

- układa dowolne rytmy

- nazywa kolory kwiatów

2. Zabawa z pokazywaniem ,, Wianek dla mamy”

Dziecko pokazuje ruchem słowa opowiadania

 

Na majowej łące rosną różnokolorowe kwiaty (unosi dłonie od podłogi w górę)

Pachnące maki, konwalie, fiołki, rumianki (unosi dłonie do nosa, robią wdech nosem)

Dzieci przyszły na łąkę ( maszeruje)

I nazrywały kwiatów (wykonuje ruch zrywania kwiatów)

Z których uplotły wianek dla mamy (robi młynek przedramionami)

Zaniosły mamie niespodziankę (maszeruje w miejscu, łączy dłonie na wysokości piersi)

A mama uśmiechnęła się i mocno przytuliła. (splata ręce na wysokości ramion)

 

3.  Wyprawka plastyczna, karta nr 28.

Dziecko rysuje po śladzie- kończy rysować łąkę; wykleja płatki maków czerwoną bibułą, a niebieską- kwiaty chabrów.

4. Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej ,,Majowa łąka”.

Rodzic recytuje wiersz. Powtarza treść powtórnie, a dziecko powtarza fragment tekstu: za, zo, ze zu, zy to majowe dni.

Majowa łąka, pachnąca łąka. Tu widać myszkę, tam słychać skowronka.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Pająk zaplata pośród traw sieci, a mała pszczółka do kwiatka leci.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Ważka spogląda na dół ciekawie – kret nowy kopiec wykopał w trawie.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Bąk bzyczy głośno trzmiela szukając, a wokół brzozy wciąż zając biega.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Na małym krzaczku przysiadła mucha, z wielką uwagą motyla słucha.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

I konik polny też nie próżnuje, małej biedronce kropek pilnuje.

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

Tyle się dzieje ciągle na łące! Aż  z ciekawością zerka tam słońce!

Za, zo, ze, zu, zy to majowe dni!

 

5. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze ,,Odgłosy łąki”

Dziecko biega, naśladując podany odgłos zwierzęcia żyjącego na łące: konki polny- cyk, cyk; żaba- kum, kum; osa- bzzzz…; skowronek- fiu, fiu, itp.

6. Wykonanie pracy z wyprawki plastycznej, karta H.

Dziecko koloruje kwiaty, wycina kwiaty po liniach przerywanych.

 

15.05.2020 (piątek)

 

Jak tu pięknie i wesoło…

 

  1. Zabawa językowa ,,Łąka”

Rodzic dzieli rytmicznie (na sylaby) nazwy mieszkańców łąki i roślin tam występujących. Zadaniem dzieci jest płynne wypowiedzenie nazw

 

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej ,,Tęczowa łąka”.

Rodzic wskazuje odpowiednie obrazki podczas czytania wiersza.

Lśni jak tęcza – łąka w maju.

Kolorów tu tyle!

Na stokrotkach, mleczach, makach

 siadają motyle.

Z norki właśnie wyszła myszka,

a za nią jej dzieci.

A nad nimi, w stronę stawu

 wielki bocian leci.

Pszczółka bawi się w kolory –

czerwonego szuka.

Gdzieś na samym skraju łąki,

dzięcioł w drzewo stuka.

Konik polny już się zmęczył

 i gra coraz ciszej.

A do taktu, na rumianku

osa się kołysze.

Bąk coś bąknął niewyraźnie,

Mocno zawstydzony.

W łapkach przyniósł słodki nektar

Dla swej przyszłej żony.

A spod liścia, po łodydze

Wspięła się dżdżownica

I rozgląda się po łące,

I wszystkim zachwyca!

 Niezwykłe skrzydła motyli | DinoAnimals.pl  Mysz domowa: co je, ile żyje i jak o nią dbać? - PoradnikZdrowie.pl  Bocian |  pszczoła – Wikisłownik, wolny słownik wielojęzyczny           

 

-jakie zwierzęta występowały w wierszu?

- czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?

- które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba Ci się najbardziej? Dlaczego?

 3. Rozwiązywanie zagadek.

 

Ma długie nogi i dziób czerwony

Wrócił niedawno z dalekiej strony

Z żabkami raczej niechętnie gada

Taka to jego największa wada!  (bocian)

 

Skaczą zielone po majowej łące

Ogrzewa je ciepłe, wiosenne słońce. (żaby)

 

Wesoło sunie, hen przed siebie

Nie prosi o domek ani mnie, ani ciebie

Ma go ciągle na sobie,

Nie służy tylko ku ozdobie. (ślimak)

 

Gdy zaświeci słonko

Nad majową łąką

Wesoło latają

I kolorowe jak one kwiaty odwiedzają. (motyle)

 

Z łąki do bukietów trafiają,

I piękny, czerwony kolor mają. (maki)

 

4. Zabawa dydaktyczna ,,Kto mieszka na łące?”

Rodzic prezentuje dzieciom obrazki w całości, a następnie miesza połówki obrazków. Zadaniem dziecka jest takie dopasowanie połówek obrazków, aby do siebie pasowały.