Tydzień 25.05.2020-29.05.2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Święto rodziców

Dziecko powtórzy nazwy członków rodziny. Utrwali poznane już litery. Poćwiczy pisanie, czytanie oraz aktywne słuchanie dzięki udostępnionym słuchowiskom, bajkom i filmom. Porozmawia na temat opowiadania Agaty Widzowskiej „Festyn”. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, poćwiczy porównywanie wielkości i uporządkuje zbiory. Utrwali poznane cyfry oraz poćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość i umiejętność przeliczania. Powtórzy nazwy i kolejność dni tygodnia. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek  dotyczących rodziny. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, zaplanuje niespodzianki dla mamy i taty w związku z ich świętem. 

 

 

Dzień 25.05.2020 (poniedziałek) – Mama i tata

 

1.Słuchanie zestawu piosenek na Dzień Mamy.


2. Zabawa orientacyjno-porządkowa Wysoko – nisko. Tamburyn. Dzieci biegają po sali przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze, na hasło Wysoko! stają na palcach, wyciągają w górę ręce i klaszczą nad głową; hasło Nisko! jest sygnałem do wykonania przysiadu i uderzenia rękami o podłogę.

3. . Nauka na pamięć wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.  Rozmowa na temat wiersza.

Mama i Tata to świat nasz cały,                                      loty huśtawką, prawie do słońca

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,                         oraz cierpliwość co nie ma końca.

 to dobre, czułe, pomocne ręce                                      Kochana Mamo, kochany Tato

 i kochające najmocniej serce.                                        Dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

 To są wyprawy do kraju baśni,                                      że nas kochacie, że o nas dbacie

 wakacje w górach, nad morzem, na wsi                      i wszystkie psoty nam wybaczacie.

4. Kończenie zdań rozpoczętych (R. czyta dziecko kończy zdanie).

 − Moi rodzice są kochani, bo…

 − Pomagam rodzicom w…

 − Lubię być w domu, bo…

− Z tatą najchętniej robię…

 − Z mamą najchętniej robię…

5. Karta pracy, cz. 4, s. 44–45. Łączenie pierwszych głosek z nazw rysunków. Rysowanie dla Olka i Ady prezentów, których nazwy powstały z połączenia głosek. Rysowanie po śladach.

6. . Wykonanie miseczki na łakocie dla rodziców .

Dzieci z pomocą R. nacierają plastikowy pojemnik odwrócony do góry dnem z zewnątrz olejem. Następnie drą gazety na średniej wielkości kawałki, którymi za pomocą klajstru oklejają pojemnik. Muszą zwrócić uwagę na zespolenie jego dna z bocznymi ściankami. Oklejony pojemnik stawiają w cieple, by wysechł.  Po upływie mniej więcej doby R. wraz z dzieckiem oddziela pojemnik od gazet ostrożnymi, okrężnymi ruchami i pozostawia do wyschnięcia także wewnątrz.  Gdy klajster zupełnie wyschnie, dzieci palcami pokrywają miseczkę farbą.

7. Ćwiczenia w czytaniu.  Dzieci  układają zdania z liter wyprawki, odczytują i odpowiadają na pytania.

 Zdania do ułożenia ( rozsypanka literowa): Jaka jest mama? Jaki jest tata?

8. Słuchanie piosenki Mój tata (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)


 

Dzień 26.05.2020r. (wtorek) -  Jak nasi rodzice

 

1. Karta pracy, cz. 4, s. 46. Czytanie zdań z N. lub samodzielnie. Rysowanie swojej mamy i swojego taty. Nazywanie kwiatów.

2. Utrwalanie refrenu piosenki - Mój Tata. Nauka kolejnych zwrotek piosenki.

3.  Modelowanie struktury dźwiękowej nazw obrazków. Koszyk, obrazki ( w kopertach), kartoniki: czerwone, niebieskie (dla każdego dziecka - nakrywki). Dzieci losują z koszyka obrazki (po trzy sztuki). Układają pod nimi modele ich nazw. Dzielą nazwy na głoski i porównują liczbę samogłosek i spółgłosek.

4. Gimnastyka z tatą


5.Obejrzyj i wykonaj prosty eksperyment – Odbijanie dłoni i stóp.

http://scholaris.pl/resources/run/id/112044http://scholaris.pl/resources/run/id/112044

6. Zabawa ruchowa z elementem równowagi- Podwieczorek dla rodziców.

 Krążki, kubeczki jednorazowe dla każdego dziecka. Dzieci poruszają się po wyznaczonym obszarze ogrodu. Każde trzyma w ręce krążek z jednorazowym kubeczkiem. Dzieci, którym kubeczek się przewróci albo spadnie, odchodzą na bok. Wygrywa to dziecko, które będzie się poruszało z kubeczkiem jak najdłużej.

7. Karta pracy, cz. 4, s. 47. Kolorowanie ubrań tej osoby z pary, która jest wyższa. Naklejanie zdjęć odpowiedniego kwiatu. 

8. Karta pracy, cz. 4, s. 48. Wyklaskiwanie podanego rytmu, w powtarzaniu tekstu za R. Określanie, w którą stronę zwrócone są serduszka. Naklejanie brakujących serduszek. Rysowanie po śladach dużych serduszek. Rysowanie w ich wnętrzu małych serduszek.

 

Dzień 27.05.2020r. (Środa) – Mój tata

 

1.Karta pracy, cz. 4, s. 49. Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawianie za pomocą rysunku sposobów, w jakie dzieci pomagają rodzicom. Rysowanie po śladzie serduszek, kolorowanie ich.

2. . Zabawy przy piosence -Mój tata. Ćwiczenia ruchowe przy nagraniu piosenki - Marsz, skoki obunóż, przeskoki z nogi na nogę, krok dostawny w wyznaczonych przez R. kierunkach.

3. Laurka dla mamy i taty – ćwiczenia plastyczne

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy.

 Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 24, klej, nożyczki, kartka z bloku technicznego w jasnym kolorze formatu A4, naklejki.

 Składanie kartki z bloku technicznego na pół, tak aby powstała laurka. Wycinanie z karty gotowych elementów.  Składanie gotowych elementów i naklejanie ich na kartce według instrukcji, tak aby kwiaty znalazły się w wazonie.  Odczytuje z N. lub samodzielnie napis: Kwiaty dla Mamy i Taty. Przykleja go na pierwszej stronie laurki.

Wręczenie laurki rodzicom. Składanie życzeń rodzicom przez dziecko.

 

4. Karta pracy, cz. 4, s. 50. Kolorowanie rysunku bukietu dla mamy. Rysowanie po śladzie drogi Olka i Ady do mamy.

5. Ćwiczenia w czytaniu. Czytanie zdań. Ilustrowanie ich. Dla każdego dziecka: zdania, kartki, kredki, klej. Dzieci naklejają zdania na kartki i ilustrują.

 Przykładowe zdania (do wydrukowania): W wazonie były trzy tulipany. To niebieska miska, a w niej maliny. Ta żabka jest cala zielona. Piłka jest fioletowa i ma białe kropki i kreski

 

 

                             W wazonie były trzy tulipany.

 

 

                         To niebieska miska, a w niej maliny.

 

 

                                Ta żabka jest cała zielona.

 

 

                   Piłka jest fioletowa i ma białe kropki i kreski.

 

 

 

6. Policz, oblicz, porównaj – quiz

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/276efe36d4ddfb13488c1c96f9f42c44_/index.html

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/c07dad161d1e391cb6dd86df6b1baf63_/index.html

 

Dzień 28.05.2020r. (czwartek) – Wokół mamy i taty

 

1.Karta pracy, cz. 4, s. 51. Odwzorowanie kwiatków dla mamy. Rysowanie po śladach rysunków róż. 

2. Śpiewanie piosenki- Mój tata- w połączeniu z efektami akustycznymi np. drewniane łyżki, reklamówki, balon wypełniony kaszą, plastikowe butelki, metalowa łyżeczka, metalowy kubek, pokrywka.

3. Liczenie słów w zdaniach.  R. odczytuje zdania , a dzieci liczą w nich słowa i podają ich liczbę.

  Mama to mój największy skarb. (5)

 Niech tata żyje sto lat! (5)

 Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)

 Mamo, tato kocham was. (4)

4. Dzielenie na sylaby lub głoski nazw obrazków przedstawiających prezenty dla rodziców. Obrazki przedmiotów, roślin, koszyk. Dzieci losują obrazki z koszyka. Dzielą ich nazwy na sylaby i głoski.

Przykładowe obrazki( obrazki z wyprawki): róża, czekolada, tort, kot, obrazek, wazon, kawa, korale, irys, gerbera, pudełko

5. Quiz „Brakujące litery”

https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/41c031e3059fd5cca6532a791cb559b6_/index.html

6. Nauka rymowanki dla mamy i jej wersji dla taty.

 Dzieci powtarzają tekst rymowanki fragmentami za Rodzicem.

. Mamo, mamo –    co ci dam?                                       Tato, tato – co ci dam?    

To serduszko, które mam.                                             To serduszko, które mam.

 A w serduszku miłość jest.                                            A w serduszku miłość jest.

 Mamo, mamo – kocham Cię!                                        Tato, tato – kocham Cię!

 Dzieci, recytują rymowankę a następnie uzupełniają laurki dla rodziców (dla chętnyh do wydrukowania w linku poniżej)

file:///C:/Users/HP/Desktop/laurka-dla-taty-koszula-01.pdf

file:///C:/Users/HP/Desktop/_karta_pracy_dzien_mamy%20laurka.pdf 

 

 

 

 

 

7. Zrób to sam – Tulipany na Dzień Taty i Mamy 

8. Zabawa-  Czy znamy imię mamy i taty? Dzieci podają imiona rodziców, dzielą je na sylaby.

Kartoniki z poznanymi literami dla każdego dziecka (rozsypanka literowa z wyprawki). Układają z liter imiona rodziców, pamiętając, że rozpoczynają się one wielką literą.

9. Zabawa ruchowo-naśladowcza-  Pokaż, jak pracuje tata. Tamburyn lub inny instrument perkusyjny. Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym przez R. na tamburynie. Podczas przerwy w grze zatrzymują się i naśladują czynności, o których mówi R. Np. Tata pisze na komputerze; gotuje zupę; odkurza dywan; obiera ziemniaki…

 

Dzień 29.05.2020r. ( piątek) – Festyn

 

1.Karta pracy, cz. 4, s. 53. Rysowanie szlaczków po śladzie, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach rysunków. Kolorowanie rysunków dużych misiów na brązowo, a małych misiów – na różowo.

2. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej-  Festyn.

 Rozmowa na temat festynu. R. pyta: − Co to jest festyn? − Z jakiej okazji organizuje się festyn?

 Słuchanie opowiadania. Książka (s. 78–81) dla każdego dziecka. Dzieci słuchają czytanego przez R. opowiadania i oglądają ilustracje w książce.

 Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji, w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzucaniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorganizowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z rodziców –  minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca. – Brawo! – krzyczała Ada. – Tato! Tato! – dopingował Olek. Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i refleks. Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania. Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie. – Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata. – To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama. Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Niektórzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie. Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Dorośli starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców.  – Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek. – To są jajka sadzone – stwierdziła Ada.  Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub muszelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek.  Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniejsze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami.  Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecytowała wierszyk:

Gdy na Księżyc się wybiorę,

 to spakuję do walizki

 moją mamę oraz tatę,

 bo nie mogę zabrać wszystkich.

 Z mamą będę liczyć gwiazdy

 i rysować złote słońce,

 z tatą zrobię prawo jazdy

 na talerze latające.

 Na Księżycu dom postawię

 i dla mamy kwiat w ogrodzie,

 tacie gwiezdną dam golarkę,

 by się mógł ogolić co dzień.

 Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane,

 zabierz tatę oraz mamę!

 Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer. – Wygrywa los z numerem 1865! – Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek. – Mamy szczęście! – pisnęła Ada. Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali nagrody pocieszenia w postaci książek. – Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama. – Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata.  Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspaniałe poczucie humoru i można się z nimi świetnie bawić.  

Rozmowa na temat opowiadania. R. pyta: − Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady? − Kto z rodziny Ady przybył na festyn? − Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady? − Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi? − W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce? − Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu? − Jakie nagrody przygotowały dzieci? − Czym częstowali się goście? − O kim Ada recytowała wiersz? − Czym zakończył się festyn?

3.  Głośne czytanie przez dzieci tekstu w książce. Książka (s. 78–81) dla każdego dziecka.

4. Ćwiczenia oddechowe. Dla każdego dziecka: balony, wstążeczka. R. nawiązuje do opowiadania i proponuje dziecku konkurs w nadmuchiwanie balonów – kto zrobi to najszybciej? R. pomaga w zawiązywaniu kokardek. Balony posłużą do dekoracji pokoju dziecka.

5. Zabawa graficzna -  Portret mamy i taty. Kartki, mazaki albo kredki, chustki do przewiązania oczu. Dziecko ma zasłonięte oczy. Zadanie polega na narysowaniu przez dziecko portretu rodzica. Rodzic pomaga, naprowadzając dziecko, udzielając mu słownych informacji na temat tego, jak powinno rysować. 6.

6.Improwizacje ruchowe rodziców z dzieckiem przy nagraniu muzyki tanecznej.

Śpiewaj z innymi – A ja wolę moją mamę


7. Obejrzyj film „ Przygody Bolka i Lolka – Imieniny mamy”