Tydzień 08.06.-16.06.2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Wakacyjne podróże

Dziecko pozna krainy geograficzne Polski .Utrwali widzę o środkach lokomocji. Porozmawia na temat jak bezpiecznie spędzić wakacje. Utrwali poznane już litery. Poćwiczy pisanie, czytanie oraz aktywne słuchanie dzięki udostępnionym słuchowiskom, bajkom i filmom. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy i powtórzy określenia dotyczące wielkości. Poćwiczy ułożenie obiektów wg określonego rytmu. Utrwali poznane cyfry oraz poćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość i umiejętność przeliczania. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, samodzielnie i wspólnie z rodzicami.

Dzień 08.06.2020 (poniedziałek) – Wakacje na Wybrzeżu

1.Karta pracy, cz. 4, s. 60. Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.

2.Słuchanie piosenki- Lato na dywanie


 

3. Rozmowa na temat piosenki. R. po wysłuchaniu piosenki zadaje dzieciom pytania dotyczące  piosenki i wakacji.

 − O czym jest ta piosenka?

− Dlaczego lato wita wszystkie dzieci?

 − Gdzie możemy spędzić wakacje?

 − Dlaczego najprzyjemniejsze są wyjazdy latem?

4.Zabawa ruchowa z elementem skoku – Przeskakujemy morskie fale. Dzieci wykonują skoki obunóż do przodu – naśladują przeskakiwanie fal.

5. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania – Szukamy muszelek. Dzieci naśladują chodzenie na czworakach po wodzie, szukanie muszelek; co pewien czas wykonują klęk prosty i wyciągają otwarte dłonie przed siebie – pokazują uzbierane muszelki.

6.Słuchanie opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby Wakacyjne podróże. Książka (s. 84–85) dla dziecka.

Rozmowa na temat opowiadania. − Co Olek, Ada i tata planowali z samego rana? − Dzięki czemu mogli podróżować palcem po całym świecie? − Jakie kontynenty były widoczne na globusie?

7.Ćwiczenia z książką. Książka (s. 84–85) dla dziecka.

Dzieci słuchają tekstu czytanego przez R.  a następnie samodzielnie (głośno )czytają tekst znajdujący się pod ilustracjami w książce.

8.Zabawa – opowieść ruchowa Na plaży (według Małgorzaty Markowskiej).

 Jesteśmy na plaży. Spoglądamy w niebo, na którym fruwają latawce. (Dzieci biegają po sali w jednym kierunku). Latawce unoszą się wysoko na wietrze. (Wznoszą ramiona do góry). Teraz opadają w dół. (Wyciągają ramiona w bok). Przestało wiać. Latawce opadają na piasek. (Dzieci siadają skrzyżnie). Rysujemy na piasku kształt swojego latawca. Wietrzyk zaczyna lekko wiać, latawce podrywają się do lotu. (Dzieci powoli podnoszą się do stania i kontynuują bieg po sali). Słonko świeci, piasek staje się gorący. Idziemy ochłodzić stopy w wodzie. Idąc, podnosimy wysoko kolana, staramy się utrzymać przez chwilę na jednej nodze. Wchodzimy do wody i ochładzamy ciała, polewając wodą ramiona, plecy, brzuch. Podskakujemy obunóż, rozchlapując wodę dookoła. Czas na kąpiel słoneczną. Kładziemy się na piasku i opalamy brzuchy. (Leżą tyłem). Patrzymy na niebo i podziwiamy latawce. Teraz opalamy plecy. (Przechodzą, przez przetoczenie, do leżenia przodem).

9.Wykonanie pracy plastycznej- Wakacje na Wybrzeżu.

 Dla każdego dziecka: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.

 • Wypychanie z karty gotowych elementów.

 • Malowanie kartki z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).

 • Przyklejanie poszczególnych elementów ( z karty nr 4 -wyprawka) w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.

 

Dzień 09.06.2020 (wtorek)  - Góralskie liczenie

1.Utrwalanie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Lato na dywanie . Nauka kolejnej zwrotki na zasadzie echa muzycznego. 

2. Ćwiczenia oddechowe – Na łące, nagranie piosenki Lato na dywanie, szablon pszczoły.

Dzieci maszerują w dowolnych kierunkach sali w rytmie piosenki. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymują się. R. zwraca się do dzieci: – Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. Unosi szablon przedstawiający pszczołę. Dzieci nabierają nosem powietrze. Kiedy je wypuszczają, wypowiadają głoskę bzz lub buu.

3. Ćwiczenia indywidualne w czytaniu. Czytanie tekstu o wyjściu mamy, Olka i Ady do kina na film o małpce. Książka (s. 92–93) dla dziecka.

4. Zabawa matematyczna – Góralskie liczenie.

 (ubieranka podhalańska chłopiec i dziewczynka- link dla chętnych  do wydrukowania)

file:///C:/Users/HP/Desktop/ubieranka-podhalanski-chlopiec.pdf

file:///C:/Users/HP/Desktop/ubieranka-podhalanski-dziewczynka.pdf

Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu. Liczmany( mogą być klocki, patyczki lub inne), kartoniki z liczbami i znakami: +, −, =.

 Zadanie 1. Na hali, na hali 10 owiec juhas pasie.

                   Dwie w góry mu uciekły,   Ile teraz masz owiec, juhasie?

Dzieci układają 10 liczmanów. Odsuwają 2. Udzielają odpowiedzi na pytanie: Teraz jest 8 owiec. Układają działanie: 10 – 2 = 8. Odpowiadają na pytanie: Teraz jest 8 owiec.

Tak samo postępują przy innych zadaniach.

Zadanie 2. Do zagrody 9 owiec wpędził juhas młody

                   Ale cztery starsze owce uciekły z zagrody

                   Policz teraz szybko mi – ile owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 3. Na hali, na hali – raz się tak zdarzyło,

                   że do 7 starszych 3 młode przybyły.

                   Powiedz teraz mi – ile wszystkich owiec w zagrodzie śpi?

Zadanie 4. Na łące pod górą juhas owce pasie;  

                   cztery czarne owce  i pięć białych hasa.            

                   Ile wszystkich owiec  jest w stadzie juhasa?

 

5.Ćwiczenia gimnastyczne – Jarzynowa gimnastyka

6. Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce. Dla każdego dziecka: farby plakatowe, kartki z bloku, pędzelek, klej.

 Dzieci formują z pogniecionego papieru pasmo górskie, przyklejają je na kartce z bloku; malują farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; malują drzewa iglaste u podnóża gór.

 

Dzień 10.06.2020 (środa)  Lato na wakacjach

 

1.Karta pracy, cz. 4, s. 62. Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.

2. Tworzenie mapy skojarzeń do wyrazu – WAKACJE ( Litery, obrazki, małe kartki, duży karton, wyraz – WAKACJE).

 R. umieszcza na środku dużego kartonu wyraz WAKACJE. Dziecko podaje skojarzenia i rysuje je na małych kartkach lub układa odpowiednie wyrazy. Następnie R. umieszcza je wokół wyrazu WAKACJE, tworząc mapę skojarzeń.

3. Zabawy przy piosence -  Lato na dywanie.

4.Zabawa pantomimiczna – Odgadnij, co będę robił podczas wakacji. Dzieci naśladują czynności, które można wykonywać podczas letniego wypoczynku. R. odgaduje, o jaką czynność chodzi.

 5. Karta pracy, cz. 4, s. 62–63

 Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu). Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.  Wskazywanie morza, gór na mapie Polski (Mapa fizyczna Polski). Dzieci, samodzielnie lub z pomocą R., wskazują na mapie morze Bałtyk, góry Tatry, jeziora…

6. Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy Wakacyjny pociąg -napis WAKACYJNY POCIĄG, kartka z bloku technicznego z narysowanym na niej prostokątem (większym od rozmiaru widokówki) i dwoma kołami, widokówka z wybranego regionu Polski, klej, nożyczki, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą)

• Wycinanie kół i prostokąta

 • Malowanie prostokąta na dowolny kolor, a kół – na czarno.

• Po wyschnięciu przyklejenie widokówki na prostokącie, doklejenie kół tak, żeby powstał wagonik.

• Łączenie wszystkich wagonów( jeśli dziecko zrobi więcej wagoników z różnych pocztówek)

7. Doświadczenie i obserwacja – Jaki jest tlen?- Filmik edukacyjny

Ćwiczenia oddechowe-  Kawałki bibułki. Dzieci dmuchają na kawałki bibułki na przemian – delikatnie, mocno. Wyjaśnienie przez R., że ludzie oddychają jednym ze składników powietrza – tlenem, a narządem służącym do oddychania są płuca.

8.Zabawy pod hasłem: Ryby w morzu. Folia, dla dziecka: kolorowa piana, pędzelek, kubeczek z wodą, kartka. Dzieci siadają  na krzesełkach. Na przemian wstają i siadają, wywołując wrażenie falowania. Następnie malują kolorową pianą (piana z odrobiną ciekłej farby) na stołach zabezpieczonych folią. Dzieci malują na zmianę: prawą ręką i lewą ręką. Malując, mówią wierszyk:

Wysokie i piękne fale widzę z brzegu doskonale.

Na łódce siedzę sobie i ryby pięknie łowię.     

 

Dzień 15.06.2020 (poniedziałek)  Nadeszło lato

1.Zabawa Burza na morzu.

 Dziecko jest marynarzem. Siadają na krzesełkach. R. (kapitan) staje w środku koła i wypowiada komendy, na które dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem. − Spokój na morzu – dzieci delikatnie kołyszą się (na boki) na krzesełkach, mówią cicho szszyy…  − Na lewą burtę – przesiadają się o jedno krzesełko w lewą stronę. − Na prawą burtę – przesiadają się o jedno krzesełko w prawą stronę. − Burza na morzu – zamieniają się miejscami.

2. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 77. Odszukanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach.

3, Karty pracy, cz. 4, s. 64−65. Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, odczytanego przez R. Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków. • Układanie zdań na temat lata (z wykorzystaniem zdjęć z kart pracy). Np. Latem na polu dojrzewa zboże. Latem w ogrodach i na polach ludzie zbierają truskawki. Latem w lesie rosną jagody… Dzieci układają zdania, R. je zapisuje. Potem przypomina je dzieciom, a one liczą w nich wyrazy

4. Karta pracy, cz. 4, s. 66. Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami. Kolorowanie kwiatów.

5. Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.

Pędzi po torze szybko, z daleka, bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)

Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem. Lata podniebnym szlakiem. (samolot)

Ma maskę, a pod nią konie, cylindry – nie na głowie. A w środku siedzi człowiek. (samochód)

Ta wielka latająca maszyna owada – ważkę, przypomina.  (helikopter)

6.Ćwiczenia słuchowe – pojazdy  Rozpoznawanie pojazdów na filmiku; podawanie ich nazw z podziałem na sylaby;. Naśladowanie wydawanych przez nie odgłosów.

7.Układanie na podłodze z kolorowej włóczki kształtu wybranego przez dziecko środka lokomocji – odgadywanie przez R., co to za pojazd.( Kolorowa włóczka)

8.Zabawa ruchowa Lecimy samolotem. Dzieci rozpoczynają lot od startu – w przysiadzie, mając ręce wyciągnięte w bok; powoli podnoszą się i poruszają szybko, małymi krokami, po wyznaczonym miejscu ogrodu. Potem samoloty lądują – dzieci poruszają się coraz wolniej, powoli przechodzą do przysiadu.

 9. Karta pracy, cz. 4, s. 67. Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty. Kolorowanie kwiatów.

 

Dzień 16.06. 2020 (wtorek ) Słoneczny uśmiech

1.Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się na kartce papieru. Dla każdego dziecka: kartka, mazak.

Dziecko dobiera się w parę z R., siadają naprzeciwko siebie w nieznacznej odległości. Każdy ma kartkę i mazak do rysowania. Dziecko zaczyna rysować drogę na swojej kartce i dokładnie opowiada R. o tym, co robi, np.: Rysuję drogę od lewego dolnego rogu kartki, prosto do góry, teraz w prawo, w bok kartki, teraz prosto, do dołu, a teraz w lewo i z powrotem do góry, aż do górnego prawego rogu. R. rysuje na swojej kartce dokładnie to, co słyszy od dziecka. Na zakończenie zabawy porównują rysunki; zwracają uwagę na to, jak dokładne były wskazówki.

2.Słuchanie wiersza Marioli Golc-  Słoneczny uśmiech. Nauka wiersza na pamięć.

 Nadchodzą wakacje, słoneczna pora.

 Słoneczny uśmiech śle więc przedszkolak.

 I tym uśmiechem ze słonkiem razem

ogrzeje wszystkie nadmorskie plaże.

Promienny uśmiech prześle też górom,

 by się nie kryły za wielką chmurą.

 Ma jeszcze uśmiech dla wszystkich dzieci.

 Niech im w wakacje słoneczko świeci.

• Rozmowa na temat wiersza. − Kto przesyłał uśmiechy? − Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy? − Dlaczego przesyłał je dzieciom?

3. Karty pracy, cz. 4, s. 68–69. Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.

4.Karta pracy, cz. 4, s. 70. Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

5. Zabawa orientacyjno-porządkowa Zatrzymaj się zgodnie z poleceniem. Tamburyn lub inny instrument perkusyjny.

 Dziecko porusza się swobodnie po sali przy akompaniamencie tamburynu. Podczas przerwy w grze zatrzymuje się zgodnie z poleceniem podanym przez  R., np.: Zatrzymaj się przodem do okna (bokiem do biurka, tyłem do drzwi, na krzesełku, za krzesełkiem, z lewej strony krzesełka, z prawej strony krzesełka). R. sprawdza poprawność  wykonania poleceń.

6.Karta pracy, cz. 4, s. 71. Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.

7. Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 78–79. Czytanie wyrazów. Pisanie po ich śladach. Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania. Wskazywanie odpowiednich zdjęć.

 8. Układanie puzzli – Łąka latem. Dla dziecka: wyprawka, karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem. Przyklejenie puzzli na kartce z bloku.

9.Eksperymenty dla dzieci – OCEAN W BUTELCE – PRZEDSZKOLNE LABORATORIUM