Tydzień 17.06-23.06.2020

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Pożegnania nadszedł czas

 

 

Dziecko będzie miało okazję wyrażanie swoich myśli, przeżyć z pobytu w przedszkolu. Udoskonali stosowanie form czasów: przeszłego, teraźniejszego, przyszłego (co robił? co robi? co będzie robił?) np. podczas wakacji, wspólnie z rodzicami przeprowadzi eksperymenty, wyciągnie wnioski. Utrwali dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych. Utrwali poznane litery i poćwiczy pisanie Słuchać będzie opowiadań, przeczyta krótkie teksty i odpowie na pytania z nim związane. Pozna reprodukcje prac niektórych znanych artystów i samo wykona prace plastyczne dowolną  techniką. Nauczy się lub wysłucha kilka piosenek związanych z przedszkolem i swoim pobytem w przedszkolu.

                                                   

 

Dzień 17.06.2020(środa) – Pocieszajki dla maluszków.

 

Słuchanie piosenki Jestem przedszkolakiem. Rozmowa na temat piosenki.  O czym jest ta piosenka? Jakie zdarzenia zapamiętacie z przedszkola?


Zabawa muzyczna Jestem przedszkolakiem – rozwijająca reakcję na ustalone sygnały.

W rytmie nagrania piosenki Jestem przedszkolakiem dziecko swobodnie maszeruje. Na umówiony sygnał, np. uderzenie w gong – dziecko wymyśla do muzyki dowolne figury taneczne a R. stara się je naśladować. Później następuje zamiana ról.

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej „Pocieszajki dla maluchów”.

Książka dla dziecka(s.86-89).

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim, książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały  pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach. Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów  o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i  budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „ proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały. Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:

– O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach, więc musisz użyć wody i mydła! Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek i śpiewali piosenkę: Kum, kum, kum! Rech, rech, rech! Było przedszkolaków trzech. Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo! Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo! Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz! Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej… Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek. Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę. Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały: – Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie, nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie, a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole, będziemy wspominać kochane przedszkole! Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić. – Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi. – Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała. – A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada. – Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach. – Mnie też! – I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia. – Kwadraty – dokończyła Ada. – Tak! Kwadraty! – I co jeszcze? – Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.
– I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada. – A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię. – Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę. – I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec! – Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji. – Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę. Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami. Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni. – Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama. – Zostawiłam pudełko z pocieszajkami. – A co to są pocieszajki? – To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko. Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej. – To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła. – Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

Rozmowa na temat opowiadania:   Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola? Co przygotowali młodsi koledzy? Co robiły Ada i Kasia? Kogo pożegnała Ada? Co to były pocieszajki?

Ćwiczenia w książce.( książka s. 86-89) Czytanie tekstu znajdującego się pod ilustracjami.  

Nauka wierszyka z opowiadania( fragmentami, metodą ze słuchu).                                              

Nie płaczcie kochani, gdy nas tu nie będzie, 

 Nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,                                                                                     

 A gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,                                                                               

 Będziemy wspominać kochane przedszkole!

Zabawa ruchowa – Po muszli ślimaka.

Dziecko siada na podłodze z wyprostowanymi nogami; przesuwa się do przodu, nie uginając nóg i nie pomagając sobie rękami. Idą tip-topkami – po linii przypominającej kształt muszli ślimaka, narysowanej kredą na podłodze.

Obrazek o lecie – wykonanie prezentu dla kolegi/koleżanki na pożegnanie przedszkola. 

(Dla dziecka kartka A5, kredki, farby plakatowe, pędzelek, pastele, kartka z kolorowego bloku technicznego, klej, bibuła, kolorowy papier.)                                                                     Oglądanie reprodukcji malarskich –( wyprawka) Claude’a Moneta - Stogi siana w Giaverny;   Olega Sumarokova – Kobieta pod parasolem odpoczywająca na plaży.                    Dziecko ogląda reprodukcje i określa, z jaką porą roku się kojarzy i dlaczego. Wykonuje obrazek o lecie wybraną techniką . Ozdabia  powstałe ramki kulkami z kolorowej bibuły lub kawałkami kolorowego papieru. Podpisuje się samodzielnie lub z pomocą R. 

Masarz pleców – W parach. Jedno dziecko klęka, podpierając się rękami o podłogę, pozwalając głowie swobodnie zwisać. Drugie dziecko(lub rodzic) staje z boku i także klęka, ale pozostaje  wyprostowane, z wolnymi rękami. Dzieci nie rozmawiają ze sobą. Drugie dziecko kładzie ręce na plecach partnera i wykonuje masaż(klepie, głaszcze, stuka..). po chwili następuje zmiana ról.   

Karta pracy, cz. 4, s. 72. Odszukiwanie na obrazku piłek. Określanie ich położenia. Rysowanie po śladzie drogi piłki do bramki.  

Zabawa z elementem ortofonicznym – Różne pojazdy.                                                             

 Rodzic gra na bębenku. Dziecko swobodnie maszeruje w dowolnym kierunku. Na ustalone hasła wyrusza na wycieczkę różnymi pojazdami:                                                                - potrząsanie tamburynem – naśladuje ruchem i odgłosem jadący pociąg: puf, puf, puf

  - miarowe uderzenie w tamburyn – dziecko chwyta się w pasie, naśladuje jadący autokar, wydając dźwięki: tur, tur,tur  - mocne uderzenie w tamburyn i potrząsanie nim

– dziecko biegnie drobnymi krokami, naśladuje jadący motocykl: drum, drum, drum, ręce naśladują trzymanie kierownicy.

 

Dzień 18.06.2020(czwartek) – Liczymy patyczki

Karta pracy, cz.4, s. 73. Kończenie rysowania szlaczków. Dzielenie nazw obrazków na sylaby(lub na głoski)

Utrwalenie pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Jestem przedszkolakiem. Nauka kolejnej zwrotki.

Ćwiczenia oddechowe – Na Łące. Dzieci maszerują w dowolnym kierunku, w rytm nagranej piosenki. Podczas przerwy w nagraniu zatrzymują się. R. zwraca się do nich: - Jesteśmy na wsi. Tutaj spędzamy wakacje. W ogrodzie pełnym drzew  owocowych i kwiatów stoją ule. W nich mieszkają pszczoły, które wydają różne dźwięki, poruszając odpowiednio skrzydełkami. R. podnosi do góry szablon przedstawiający pszczołę. Dzieci nabierają nosem powietrze, wypuszczają je i wypowiadają sylabę bzz lub buu.

Ćwiczenia w liczeniu za pomocą patyczków.(Patyczki w różnych kolorach, znaki, liczby).

Dziecko bierze tyle patyczków, ile ma palców u rąk, i siada na podłodze.                                      

  - Układanie z patyczków kształtów figur geometrycznych. Określanie , ilu patyczków potrzebowały do ułożenia kształtu każdej figury.                                                                              - Układanie patyczków według kolorów.                                                                                        

  Układanie działania ilustrującego liczbę patyczków. Np.   3+4+3=10                                                

  - Odkładanie patyczków, np. w kolorze żółtym.    Układanie działania:   10 – 3 = 7                                                                                                             

  - Odkładanie patyczków, np. czerwonych.  Układanie działania:    7 – 3 = 4                                                                                                     

  Dalsze ćwiczenia przeprowadzamy analogicznie.   

 

Zabawy ruchowe w domu


 

Zabawa Bańki mydlane – rozwijanie sprawności ruchowej. Dzieci maszerują w rytmie piosenki, w określonym kierunku. Na hasło: Bańki mydlane, naśladują łapanie baniek. Klaszczą w dłonie, przenosząc je przed sobą w różne miejsca( wyżej, niżej, na wysokość głowy, tułowia, kolan).

Karta pracy, cz. 4, s. 74. Oglądanie obrazków. Opowiadanie, co się na nich dzieje. Zastanawianie się i mówienie, co Ada robiła kiedyś, co robi teraz, a co będzie robić w przyszłości. Wymienianie kolorów kredek.

Utrwalenie nazw miesięcy na podstawie fragmentu wiersza Rok K. Datkun-Czerniak. Podczas recytacji R. nazywa miesiące , wypowiadając nazwy miesięcy bezgłośnie, poruszając samymi ustami. Dziecko podaje głośno nazwy miesięcy w odpowiedniej formie.

W styczniu Nowy Rok przychodzi, często mrozem grozi.

W lutym czyni tak samo. W marcu bywa jak w garncu (…).

Kwiecień z majem w zieleni skąpane (…).

Czerwiec obiecuje radości wiele, bo – moi przyjaciele –

lipiec i sierpień to wakacji czas (…).

Wrzesień i paźździernik zmieniają kolory ziemi,

W listopadzie smutek na drzewach się kładzie

a w grudniu zmęczony pracą Stary Rok

żegna się i ........... zaprasza Nowy Rok.

 

 

 

Dzień 19.06.2020(piątek) – Na zawsze zapamiętasz.  

 

Karta  pracy,  cz. 4, s. 75. Czytanie tekstu  wyrazowo-obrazkowego o wakacjach. Kończenie kolorowania kredek według wzoru(rytmu) z poprzedniej kartki.

Zabawa Wakacje. Rysowanie w prawym górnym rogu kartki słoneczka, z jednoczesnym wypowiadaniem zdania: Wakacje muszą być słoneczne. Rysowanie w lewym dolnym rogu kwiatka i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być pachnące. Rysowanie w lewym górnym rogu kartki lodów i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być słodkie.Rysowanie w ostatnim, pustym rogu kartki skrzyni i wypowiadanie zdania: Wakacje muszą być tajemnicze. Określenie, który to róg. Rysowanie na środku kartki siebie na wakacjach.

Dowolne zabawy przy piosence Jestem przedszkolakiem.

Zabawa Przedszkolna drużyna, rozwijająca umiejętność wykonywania improwizacji melodycznych.  Swobodny marsz w rytmie wygrywanym na tamburynie. Na przerwę w grze R. zwraca się do dziecka, śpiewając tekst B. Formy na dowolnej melodii.                               

 W przedszkolnej   drużynie  miło płynie czas,                                                                                                                                           

  ważne to są chwile  dla każdego z nas.                                                                                                                                 

 Dziecko powtarza za R. Następnie R. śpiewa:  Do przedszkola przychodzimy, bo…                                                                                                 

Dziecko kończy zdanie, śpiewając na dowolnej melodii. Np.                                                               

W przedszkolu mam kolegów.                                                                                                                

 Lubię bawić się z Agatką.

Zabawa  rozwijająca koncentrację uwagi – Części ciała. Dziecko maszeruje w rytmie wybranym przez R. nagrania muzyki. Na przerwę w nagraniu wykonuje zwrot i spogląda na R., który wskazuje wybrane części ciała, równocześnie je nazywając. Podczas zabawy, w pewnym momencie celowo wskazuje wybraną część ciała, inaczej ją nazywając. Jeśli dziecko się pomyli daje fanta.

 

Co najbardziej podoba mi się w przedszkolu – rysunek. Karta pracy, cz. 4, s. 76. Rysowanie tego, co podobało się w przedszkolu. Wskazywanie obrazków zgodnie z kolejnością pór roku.

Karta pracy, cz. 4, s. 77. Czytanie tekstu z R. lub samodzielnie. Rozmowa na temat tego, co dzieci poznały w przedszkolu. Rysowanie słoneczek po śladach. Kolorowanie rysunków.

Karta pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 80. Ćwiczenia w czytaniu. Dzieci czytają samodzielnie lub z pomocą R.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Okręty na morzu. Na sali są rozłożoneklocki – to skały podwodne na morzu. Dzieci są statkami. Stoją w rozsypce. R. daje znak zieloną chorągiewką do wypłynięcia  w morze. Wszystkie statki pływają swobodnie- dzieci biegają. Żółta chorągiewka oznacza niebezpieczeństwo – trzeba zwolnić oraz uważnie omijać skały podwodne – dzieci chodzą ostrożnie. Na podniesienie czerwonej chorągiewki ustaje ruch. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie, zmieniając kolory chorągiewek.

 

Dzień 22.06.2020(poniedziałek) –Wakacyjny pociąg.

 

Utrwalenie piosenki Jestem przedszkolakiem.

Karta pracy, cz. 4, s. 78. Granie w parach w grę.

Zabawa badawcza  - Dlaczego czereśnie pękają? (Czereśnie – całe i  popękane, rabarbar, woreczek foliowy, miska z wodą).                                 

Oglądanie rabarbaru; opisywanie jego wyglądu, przeznaczenia; zwracanie uwagi na czerwoną skórkę brudzącą palce oraz, że liście rabarbaru mają charakterystyczny kształt. Włożenie jednego kawałka liścia do woreczka foliowego, a pozostałych - do miski z wodą. Następnego dnia porównywanie wyglądu rabarbaru z woreczka z rabarbarem z wody ( rabarbar wyjęty z woreczka nie zmienia swojego wyglądu, ma nadal równe, całe końce; natomiast ten wyjęty z wody jest na końcach popękany i zwinięty). To efekt wchłaniania wody. Skórka wchłania jej więcej niż miąższ. Właśnie dlatego rabarbar pęka na końcach i się zwija. R. wyjaśnia, że podobne zjawisko można zaobserwować również u innych owoców. Czereśnie, kiedy są już dojrzałe i pada na nie deszcz, zaczynają pękać. Miąższ znajdujący się pod skórką chłonie jak gąbka krople wody, które padają na skórkę. Owoc zwiększa swoją objętość. Skórka natomiast nie zachowuje się jak nadmuchiwany balonik, nie rozciąga się i dlatego pęka. Podobnie jak czereśnie pękają również wiśnie, śliwki i agrest.

Zabawa ruchowo-naśladowcza Wakacyjny pociąg. Dzieci ustawiają się jedno za drugim i kładą ręce na ramionach osoby stojącej przed nim- tworzą wakacyjny pociąg. Maszynistą jest R. Pociąg będzie jechał przez różne miejsca, których nazwy będzie podawał R.(np. las, łąkę, plażę, góry…). Gdy R. wymieni dane miejsce, pociąg się zatrzymuje, a dzieci naśladują, to, co można robić w tym miejscu.

 


Zabawa ruchowa z muzyką

 

Ćwiczenia w książce(s. 94-95). Czytanie tekstu o wakacjach i wakacyjnych radach Olka i Ady.

Zabawa rozluźniająca mięśnie wokół oczu i na czole – Duże oczy.                                            

  R. opowiada, dzieci, dziecko słucha i wykonuje polecenia.                                                                   

 Za chwilę będziemy mogli zrobić duże, bardzo duże oczy. Unieście przy tym brwi do góry tak mocno jak tylko możecie. Wyobraźcie sobie, że macie jeszcze dodatkowe, trzecie oko pośrodku czoła. I właśnie to oko otworzycie tak szeroko, jak tylko potraficie…A potem możecie poruszać waszymi szeroko otwartymi oczami we wszystkie strony: w dół, do góry, w prawą stronę, w lewą stronę. Być może zauważycie waszymi trzema szeroko otwartymi oczami coś, czego do tej pory nie widzieliście.Za chwil zacznę powoli odliczać do sześciu. Kiedy dojdę do szóstki, zamknijcie na moment oczy i nadajcie im w myślach taki rozmiar, jak chcielibyście mieć.                                        Trzecie oko będziecie mogli sobie później wyobrazić za każdym razem, kiedy będziecie chcieli zobaczyć coś w waszej wyobraźni. Jeden dwa, trzy, cztery, pięć, sześć.

 

Dzień 23.06.2020(wtorek) – Czas pożegnania.

Życzenia                                                                                                         


Zakończenie przedszkola.

 wiersz



Piosenka na pożegnanie    

      

                                                                                  .                                                                                                                                                                        

 

Czytanie samodzielnie lub z pomocą R., tekstu na zakończenie przedszkola(Książka s. 96).