Wiosenne powroty- Powroty ptaków

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
  1.   Opowieść ruchowa przy muzyce – Wiosna.

Przy włączonej muzyce rodzic czyta tekst, a dziecko stara się zobrazować opowieść ruchem.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1

Wiosna wychodzi na spacer.

            Dziecko kładzie ręce na biodra, maszeruje po obwodzie pokoju.

Kiedy dotyka ziemi topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty.

            Wykonuje przysiady dotykając dłońmi podłogi.

Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć.

            Przechodzi do leżenia na plecach.

Głęboko oddycha, wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze.

            Wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami.

 – Jak przyjemnie. Szkoda, że muszę iść dalej. Zobaczę, co słychać w sadzie

            Wyciąga nogi przed siebie, rozsuwając je lekko na boki, nadstawia ucho.

Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę.

            Wykonuje podskoki, obroty, wyciąga ręce w górę.

Teraz posłucham jeszcze śpiewu ptaków.

            Przechodzi do lekkiego rozkroku, nie odrywając nóg od podłogi, wykonuje skręty tułowia, nadstawiając raz jedno ucho, raz drugie ucho.

Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni.

            Wykonuje kilka podskoków obunóż w przód.

Pora wracać do domu. Zanim to zrobię, porozmawiam z drzewami.

            Pozostaje w pozycji stojącej, kołysze rękami w dowolnych kierunkach, równocześnie naśladując szum drzew (z różnym natężeniem).     

2. Zabawa plastyczna – Wiosenne słońce.

Dla każdego dziecka: żółta karta papieru z narysowanym dużym kołem, pomarańczowa i biała kartka, klej.

  • Wydzieranie koła z żółtego papieru.
  • Wydzieranie pasków z pomarańczowego papieru.
  • Naklejanie na białej kartce wydartych elementów, tak aby powstało słońce.

 

3. Rozmowa na temat wiosennych powrotów ptaków, oglądanie tablicy demonstracyjnej.

Ptaki powracające na wiosnę

 

4. Zagadki.

Rodzic czyta dziecku zagadki o ptakach, a ono z pomocą ilustracji z poprzedniego ćwiczenia odgaduje o jakim ptaku mowa w tekście.

  • Pióra biało-czarne, buciki czerwone; uciekają przed nim żabki, bardzo przestraszone. (bocian)
  • Wiosną do nas przyleciała ta ptaszyna czarna, mała. Murować się nie uczyła, ale gniazdko ulepiła. (jaskółka)
  • Już po lesie kuka, gniazdka sobie szuka. Jak znajdzie, podrzuca jaja, niech inni je wygrzewają. (kukułka)
  • Śpiewa wysoko piosenki do słonka, głos ma podobny do drżenia dzwonka. (skowronek)

 

5. Praca z książką

  • Karta pracy, cz. 3, s. 67. Oglądanie zdjęć. Dotykanie ich i mówienie nazw ptaków. Kończenie podanego rytmu – naklejanie odpowiednich zdjęć ptaków, odszukanych wśród naklejek. Łączenie pierwszych głosek z nazw obrazków. Podawanie nazwy ptaka, która powstała.
  • Karta pracy, cz. 3, s. 68. Czytanie z rodzicem lub samodzielnie nazw ptaków z pierwszego rzędu. Odszukanie w drugim i w trzecim rzędzie takich samych wyrazów. Kolorowanie ich tak samo jak tych we wzorze.

 

6. Historyjka obrazkowa „ Mały wróbel”

Dla każdego dziecka: wyprawka, karta D, nożyczki, klej.

  • Dziecko wycina obrazki, układa je według kolejności zdarzeń.
  • Przyklej je na kartce.
  •  Opowiada, co dzieje się na kolejnych obrazkach.
  • Opowiada całą historyjkę i nadaje jej tytuł. 

7. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, obserwacja ptaków.

 

ŻYCZĘ MIŁEGO DNIA, POZDRAWIAM

MAGDALENA JASZCZUKMrugnięcie